Formy ziemne, powstały najwcześniej „Land Dragon” oraz późniejsze „Snake Mound” i „Snail Mound” mają kształty organiczne, które jednocześnie nawiązują do kształtów chińskich smoków, fal energii i łańcucha DNA. Każda z powstających tu rzeźb, a nawet mała architektura łączy w sobie kilka punkt widzenia. Część terenu związana jest z bogatą historią Szkocji, dalej jest część, której głównym tematem jest wszechświat i budowa atomu, tu na budynkach, murach i chodnikach można odnaleźć między innymi modele wszechświata z różnych epok oraz wzory teorii Einsteina. Kaskada wodna – „Universe Cascade” ma przedstawiać skoki czasu wraz z zachodzącymi w świecie zmianami, a niewielki ogród kuchenny został przekształcony w ogród „Six Senses & DNA”. Tutaj pośród starannie strzyżonych w niespotykane wzory niskich żywopłotów z bukszpanu, lawendy i innych pachnących ziół umieszczone zostały rzeźby obrazujące wyobrażenia autora na temat zmysłów.
Charles Jencks przy pomocy głównego ogrodnika Alistaira Clarka, który jest jednocześnie osobą twardo stojącą na ziemi – co jest bardzo potrzebne (jak mówi sam projektant) nadal rozbudowuje swój ogród. Jednocześnie stwierdza, że tak naprawdę ogród nigdy nie zostanie skończony… Autor przyznaje, że jego pomysły ulegają ciągłym zmianom tak jak zmianom podlega wszechświat. Mówi, że jego projekt dostosowuje się również do warunków panujących w ogrodzie, że czasami efekt końcowy jest zupełnie inny niż początkowy zamysł… Marzeniem projektanta jest „zamknięcie ogrodu w całość” – stworzenie 3 dodatkowych części ogrodu, które umożliwią zamknięcie pełnej pętli. Charles Jencks ma w tej wizji pomocników – córkę i syna, którzy przejmują część obowiązków, ale jednocześnie są współtwórcami dalszych fragmentów ogrodu; drugą żonę – Louisa Lane Fox, która jest podporą projektanta oraz wspomnianego już Alistaira Clarka, który jako ogrodnik, oraz współtwórca ogrodu czuwa nad jego funkcjonalnością oraz stroną techniczną.
„Ogród Kosmicznych Spekulacji”, aby go zrozumieć właściwie, wymaga wielu wyjaśnień i zwrócenia uwagi na detale… Ale ogród jest również fascynujący bez tej oprawy filozofii chaosu… Dzieli się na kilka części, które tworzą ze sobą całość. Pierwsza, największa to formy ziemne pokryte krótko strzyżoną darnią z gigantycznych rozmiarów górą w kształcie stożka – ślimaka, oraz drugą, podłużną przedstawiającą wijącego się węża. Pomiędzy całością rozpościerają się fantastycznych kształtów lustra wody stworzonych przez Maggie Keswick stawów, w których odbijają się trawiaste góry, kwitnące wiśnie oraz wysokie topole. Przechodząc przez niewielki mostek przedostajemy się do innej części – dzikiego ogrodu obsadzonego młodymi brzozami o białej korze kontrastującej z soczystą zielenią podszycia. Tu wśród drzew ustawiony został również krąg z plastrów zmurszałych wewnątrz pni – „Diabelskie Zęby”. Idąc dalej napotykamy dziwną konstrukcję – intensywnie czerwone, powyginane mostki połączone serpentyną również czerwonej ścieżki. Całość wykonana jest z malowanego drewna. To „Skaczący Most”, który oczywiście ma swoje korzenie gdzieś w kosmosie oraz chińskiej mitologii, ale nawet dla zwykłego śmiertelnika to bardzo ciekawa architektura…
Bliżej domu znajduje się otoczony murem „Ogród Sześciu Zmysłów i DNA” z fantastycznymi rzeźbami nowoczesnymi przedstawiającymi zmysły. Jest tu 6 rzeźb, między innymi wśród ziół metalowy odlew w kształcie dwu połączonych nosów, metalowa spirala przedstawiająca zmysł smaku oraz drewniana konstrukcja – rzeźba zmysłu słuchu. Instalacja ustawiona została w kwaterach nawiązujących do tradycyjnego ogrodu ziołowego jednak sama forma obsadzeń jest bardziej „kosmiczna”. Nawet wzory metalowych furt i bram wokół ogrodu inspirowane są „falami energii” i wyglądają naprawdę imponująco zwłaszcza, że mury i żywopłoty wokół ogrodu również mają formę fal.
W pobliżu domu na wysokiej skarpie powstał wodospad o zadziwiającej formie dwu biegów schodów przecinających się zygzakowato. Na zakończeniu kaskady na samym dole znajduje się zbiornik wodny z elementem wodnym wydającym wprost „nieziemskie”, jęczące dźwięki rozchodzące się nad całym ogrodem. Z drugiej strony ogrodu, również w pobliżu domu znajduje się w sąsiedztwie a-cha „Taras Czarnej Dziury”. Jest to obniżenie w terenie na którym rośnie pojedyncze dużego drzewo. Z pod pnia drzewa, które jest jednocześnie centrum zadziwiającej konstrukcji wystaje spirala z metaloplastyki, która rozchodzi się po ziemi tworząc dziwne i jednocześnie ciekawe wzory.
Jak widać cały ogród jest osobliwy, czasami szokujący i niezrozumiały. Zmusza odbiorcę obrazów, jak również i dźwięków do przeżywania w jednej chwili różnorodnych wrażeń. Jest tu zaskoczenie, zaduma, niezrozumienie, ciekawość… Opuszczając ogród człowiek ma głowę pełną szalejących różnorodnych myśli…
Chyba jeszcze długo nic nas tak nie zaskoczy jak ogród Charlesa Jencksa i Maggie Keswick…
Tekst i zdjęcia Agnieszka Hubeny-Żukowska